Nieuws

Tweedehands uit financiële noodzaak

Gepost op 19 juli 2022
  • Hergebruik

De tweedehandsmarkt boomt en dat kunnen we alleen maar toejuichen! 37,8% van de Belgen heeft de afgelopen 12 maanden iets tweedehands gekocht. Een jaar eerder was dit nog 35%.
En dat we gelukkig worden van de Kringwinkelgelukjes is duidelijk. 71% houdt een positief gevoel over aan de tweedehands aankopen.

Toch mogen we een andere opvallende conclusie uit het onderzoek niet negeren. Het aantal mensen dat aangaf tweedehands spullen te kopen uit financiële noodzaak ging in Vlaanderen zowat maal drie.

Bij de Vlamingen koopt 1 op de 7 (14,7%) tweedehands uit financiële noodzaak. Een zeer drastische stijging, in het vorige onderzoek lag dat cijfer nog op 5,7%.  De belangrijke rol die de Kringwinkel speelt in het herwinnen van ontmoetingen door kwalitatieve maar betaalbare spullen aan te bieden, wordt daardoor nog eens onderstreept.

 

In tijden van financiële crisis is het goed dat er vangnetten zijn voor mensen die het minder breed hebben. Dit onderzoek toont eens te meer aan dat niet alleen de tewerkstelling en de armoedeprojecten die we ondersteunen, maar ook ons winkelaanbod hierin een essentiële rol vervult. Meer en meer mensen kopen tweedehands omdat nieuwe spullen voor hen onbetaalbaar zijn. Daarom doen we meteen ook een warme oproep: heb je speelgoed, keukengerei of klein huisraad dat je niet meer nodig hebt, breng het dan naar de Kringwinkel. Je zal er iemand anders ongetwijfeld een heel groot plezier mee doen. Eva Verraes – Directeur HERW!N

Maar er is zeker ook een positieve trend. Die zie je in de stijging bij andere beweegredenen om tweedehands te kopen. Het snuisteren naar de unieke vondsten (41%) en de milieubewuste keuze (40%) leven duidelijk bij de tweedehandsshoppers. En we mochten ook meer mensen ontvangen aan onze geefpunten. Maar liefst driekwart van jullie gaf het afgelopen jaar één of meerdere tweedehandsspullen weg. Bedankt gever!

Methodologie 
Het online onderzoek werd van 26 maart en 1 april 2022 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van De Kringwinkel, 2DeHands, Cash Converters en HappyTroc/HappyCash. 2.000 Belgen werden bevraagd. Het onderzoek is representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 2,19%.