H! Agenda

Traject Toeleiding: Denk & Deeldag I

Gepost op 6 februari 2024

Na een grondige analyse op basis van een dertigtal gesprekken met H!-leden en verschillende stakeholders (Werkplekarchitecten, VVSG, Brugfiguur Werk, GTB, VDAB, …) zijn we tot de vaststelling gekomen dat we, naast het bepleiten van een efficiënter indicerings- en toeleidingsproces, ook andere pistes moeten verkennen om de toeleidingsproblematiek aan te pakken.

In deze eerste sessie gaan we in op 4 eerste pistes, met name: Tewerkstelling van asielzoekers en van jongeren, bouwen aan een sterk lokaal netwerk en culturele en taaldrempels wegwerken. Ontdek het volledige programma hieronder.

We ontvangen graag voor elke deelnemer een aparte inschrijving, met voornaam, achternaam en mailadres van de deelnemer.

Je moet ingelogd zijn om in te schrijven. Is je organisatie lid? Maak hier je login aan. Ben je nog geen lid? Vraag hier om lid te worden.

Programma

 

  • 09u15 – 09u45: Onthaal
  • 09u45 – 10u15: Verwelkoming en introductie
  • 10u15 – 12u30: Sessieblok A

 

Sessie 1: Bouwen aan een sterk lokaal netwerk: het uitbouwen en onderhouden van een sterk lokaal toeleidingnetwerk is een belangrijke troef.  We gaan in op de noodzaak van dit netwerk, we laten ons inspireren door de proactieve aanpak van twee H!-leden, informeren over de rol van de Lokale Partnerschappen en de verhouding met de sociale economie en gaan zelf aan de slag met ons eigen (potentiële) netwerk.

Sessie 2: Taaldrempels bij aanwerving: Taalbarrières….. dit is binnen onze sector geen vreemd gegeven. Allen zijn we er op één of andere manier mee bezig. Toch leert de ervaring dat we nog vaak op allerlei obstakels stoten.

Deze sessie omvat twee delen. Voor deel één verzamelden we een bont gezelschap van experten inzake taalbeleid binnen een organisatie en ondersteuning via taalopleidingen. We bespreken handvaten, tools en nieuwe technologieën die kunnen helpen, maar evengoed staan we stil bij nieuwe trends die mee ondersteuning kunnen bieden. Tijdens deel twee gaan we dieper in op de materie en zoomen we in op obstakels. We stellen ons de vraag: wat houdt ons tegen? We delen en leren van elkaar.

We zoomen in op twee goede praktijken en praten met:

Martine Eloy – algemeen coordinator bij Posthof – werkplek architect
Sieglinde Van Hove – taalcoach bij Kopa Vzw – werkplek architect
Stefan Verbist – Manager bij Global Talk België

    • Janne Vanhoof – HR medewerker Manus: taalprojecten binnen de organisatie

 

 

  • 12u30 – 13u30: lunchpauze
  • 13u30 – 15u45: Sessieblok B

 

Sessie 3: Toeleiding en tewerkstelling van asielzoekers: er liggen heel wat kansen in de tewerkstelling van asielzoekers in de sociale economie.

In deze sessie schetsen we de beleidscontext en het pilootproject waar we samen met onder andere Fedasil aan werken. In een tweede deel snijden we via deeltafels drie deelvragen aan:

Sarah De Beule (ervaringsexpert instroom en begeleiding asielzoekers): welke bagage heeft een se-onderneming nodig om een traject op te starten?
Klaas Tiebout ( Adviseur Werkgeverschap Herw!n): wat is de wenselijkheid van de uitbreiding van het statuut Uiterst Kwetsbaren?
Eline De Jong (doctoraatsonderzoeker UA): Welke strategieën zijn er om als organisatie drempels weg te werken voor deze doelgroep?

Sessie 4: Toeleiding en tewerkstelling van jongeren: het maatwerkdecreet is ondertussen al enkele jaren van kracht.

Als je al even meedraait in de sector, weet je misschien dat vroeger andere toegangscriteria golden, waaronder ‘vijf jaar inactief zijn’, ofwel: een gigantische kloof tussen schoolverlaters en werkvloeren. Gelukkig kan dit nu anders! Maar over welke jongeren gaat het dan precies en hoe krijg je hen op jouw werkvloer?

We spreken met:

Ann Keuleers van onbeperkt jobstudent: Onbeperkt Jobstudent verbindt talentvolle studenten met een beperking of chronische ziekte met kansrijke bedrijven. Hierdoor werken we actief mee aan meer kansengelijkheid en een inclusievere arbeidsmarkt. Welke obstakels zijn er? En hoe werkt onbeperkt jobstudent hieraan om deze te overbruggen?

Klaas Impe van I-diverso: Tijdens de sessie “Tiktak versus Tiktok” beschrijven we de verschillende generaties die momenteel op de werkvloer rondlopen. Hierdoor komen de onderlinge verschillen bovendrijven. Je krijgt tips en tricks om jongeren aan te trekken en te binden, vanuit de ervaring van Groep INTRO als ondersteuner van scholen en hun (duale) leerlingen, alsook begeleider naar werk, en I-Diverso als HR-dienstverlener naar werkgevers. Onze jongeren komen ook zelf aan het woord in video’s en chatconversaties die we in de sessie verwerkten.

 

  • 15u45 – 16u00: plenaire afronding
  • 16u00 – 16u30: afsluiten met een drankje

Voor wie?

Ben je als (HR-)directeur, medewerker van de sociale dienst of HR-beleid betrokken bij de toeleiding van nieuwe doelgroepmedewerkers? Wil je graag nieuwe pistes verkennen om de toeleiding te verbeteren, samen met andere H!-leden en experts? Wissel je graag ervaringen uit over het werken met verschillende doelgroepen, HR-beleid en het verloop van het indiceringsproces? Dan is dit traject absoluut iets voor jou.

Praktisch

Deze eerste denkdag gaat door op donderdag 16 mei in Antwerpen in De Winkelhaak van 9u30 tot 16u30.

Deze denk- & deeldag is een onderdeel van het Traject Toeleiding:

  • Lanceersessie (online) op maandag 4 maart van 15u tot 16u30.
  • Denk- & deeldag I: donderdag 16 mei 2024

 

 

 

Voorwaarden

 

  • Annuleren van jouw inschrijving voor een live event kan uitsluitend schriftelijk (per e-mail, via heidi@herwin.be).
  • Annuleren kan kosteloos tot 5 werkdagen voor het evenement plaats vindt.
  • Annuleren kan kosteloos in geval van ernstige ziekte of ongeval van de deelnemer:. In dit geval meldt ja ons dit zo snel mogelijk via mail. En dit vóór de start van het event. Je bezorgt ons ook de nodige attesten. Het volledige inschrijvingsbedrag wordt, als dit reeds was vereffend, teruggestort. Let wel: ziekte of ongeval waardoor je slechts een deel van de sessies afwezig bent, geeft geen aanleiding tot kosteloos annuleren.
  • Bij afwezigheid zonder verwittiging, wordt een no-showfee van 40,- euro (excl. btw) aangerekend voor catering- en andere kosten. Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen. Gelieve ook deze wijziging door te geven.
  • Om privacy-redenen geven we mee dat op onze events mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd – in vorm van foto en/of film – dat nadien via HERW!N-mediakanalen kan worden gebruikt.