Nieuws

Van isolateur tot energiesnoeier

Gepost op 29 juni 2023
  • Energiebesparing

In de sociale economie voorzien we werk op maat. Wij zoeken niet naar de geknipte werknemer die voldoet aan een specifieke jobomschrijving, wij starten vanuit de persoon.

Dat betekent ook dat we, soms door onvoorziene omstandigheden, het roer moeten omgooien en voor iemand die al bij ons aan de slag is toch ander werk moet zoeken. Zo was Khalid aan de slag bij 3Wplus waar hij isolatie- en schilderwerken uitvoerde, tot een ongeval op weg naar het werk roet in het eten strooide.

Dag Khalid, we vallen meteen met de deur in huis, vertel ons eens welke job jij hier tegenwoordig uitvoert.

Mensen helpen met het betaalbaar houden van hun energierekening. Of daar komt het toch op neer. Ik ben sinds maart ’23 gestart als energiesnoeier. Wij gaan langs bij mensen die in aanmerking komen voor een gratis energiescan om met hen een vragenlijst te doorlopen en hun installaties zoals de verwarmingsketel te bekijken. Aan de hand van hun antwoorden probeer ik dan tips en informatie te geven over hoe ze zonder veel moeite zuiniger kunnen omgaan met hun energie, of welke investeringen de meeste energiewinst zullen opleveren.

Waar let je dan zoal op?

Ik stel vooral heel wat vragen over hoe zijn hun toestellen, verwarming of water gebruiken. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet hoe ze het best de centrale thermostaat en die aan de verwarmingselementen zelf afregelen.

Sowieso kijken we ook naar de verwarmingsketel. Welke leeftijd heeft die? En is hij goed onderhouden? Uiteraard zijn recente hoogrendementsketels interessanter dan oudere modellen, alleen heeft niet iedereen de middelen om daar in te investeren. Maar je ketel goed onderhouden kan ook al enorm helpen.

En er zijn zo nog een aantal dingen waar ik op let. Is er isolatie, waar en hoeveel? Wat voor beglazing is er, enkel dubbel of al hoog rendement glas? Wat is de toestand van grote elektrische toestellen als koelkasten of diepvriezers, welk type lampen hebben de mensen hangen, … Of met andere woorden waar verliezen ze potentieel veel energie?

Op basis van wat ik zie, overlopen we wat de mensen het best eerst kunnen aanpakken om energie te besparen en waar ze ontdekken welke premies ze er eventueel kunnen voor krijgen.

En dan zijn er wat kleine tips waar we de mensen op attent maken. Laat de lader van je smartphone of laptop niet altijd in het stopcontact zitten, zet toestellen uit in plaats van ze in stand-by te laten. Veel toestellen zijn tegenwoordig wel efficiënt, maar met de hoge energieprijzen kan zelf dat een klein verschil maken.

Zijn de mensen bij wie je langs komt happig op zo’n scan?

We nemen op voorhand contact op met de mensen die voor een scan in aanmerking komen om te laten weten welke dag we zouden langs komen. Soms kunnen we een afspraak maken, maar het gebeurt geregeld dat we hen niet te pakken krijgen. Ik weet dus niet altijd op voorhand of ze mij gaan binnen laten. Maar meestal lukt dat wel, ik heb daar totaal geen problemen mee. Ik ben overtuigend genoeg (lacht). En natuurlijk kan je mensen vaak ook overtuigen met de informatie over premies of met het pakketje dat we standaard bij hebben voor hun.

Een pakketje?

Ah ja, dat is een pakket dat we mogen voorzien voor elke klant waar een aantal zaken in zitten die hen helpen bij hun energiegebruik. Dat varieert een beetje afhankelijk van wat mensen kunnen gebruiken maar er kan bijvoorbeeld een spaardouchekop in zitten, of een aantal LED lampen.

Was het allemaal nieuw voor jou?

Er waren wel wat dingen die ik moest leren want het is natuurlijk voor mij een nieuwe job, maar ik heb hiervoor een tijd isolatie- en schilderwerken gedaan. Vanuit dat stukje isolatie neem ik natuurlijk ook wel wat kennis me over energiezuinigheid.

Vanwaar dan de overstap naar de energiesnoeiers?

In 2021 heb een ongeval gehad op weg naar het werk. Door aquaplaning verloor ik de controle over mijn auto en ben ik gebotst. Aan die botsing heb ik een serieuze hernia over gehouden. Daarmee verder op zolders kruipen om te isoleren, dat is gewoon niet haalbaar. Nadat ik een tijdje had thuis gezeten kreeg ik telefoon van Erwin (de directeur van 3Wplus). Ze hadden intern gekeken welke job opties er voor mij waren en dachten dat ik het wel goed zou doen bij de energiesnoeiers. En ze hadden gelijk, want toe nu toe valt dat heel goed mee. Het is voor mij echt een goede oplossing geweest. Na mijn ongeval heb ik het een tijd moeilijk gehad, ik ben toen ook serieus afgevallen. Nu ik opnieuw kan werken en iets om handen heb, gaat het terug beter.

Hoe ben je oorspronkelijk bij 3Wplus terecht gekomen?

Ik heb een paar jaar in de gevangenis gezeten. In de laatste periode daarvan werd ik begeleid door iemand van de VDAB om werk te vinden. Zij heeft mij de vacature voor isolatie- en schilderwerken bij 3Wplus voorgesteld en dat leek wel echt iets voor mij. Al liep het wel bijna mis. Ik moest in die periode nog eens voor de rechter verschijnen en ik moest kunnen vertellen of ik werk had. Maar ze hadden me van 3Wplus nog niets laten weten. Ik heb dan maar zelf naar Erwin gebeld, al wist ik niet dat hij directeur is, om te vragen waar het op stond. Vijf minuten later belde hij me terug om te zeggen dat ik mocht beginnen. Dat initiatief nemen heeft toen dus wel opgeleverd (lacht).

En hoe was het om je aan te passen aan het werk en de omgang met de collega’s?

Daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad. In de gevangenis heb ik ook altijd gewerkt. Ik was fatik (ondersteunende functie) en deelde eten uit. Door dat werk had ik ook contact met veel mensen. Eigenlijk ging dat allemaal heel vlot. Toen ik hier begon, had ik elke week een gesprekje met iemand om te zien hoe het liep. Dat hielp natuurlijk ook. Met de collega’s was het soms wat moeilijker, maar als er een discussie of ruzie was, verzamelden we aan het einde van de dag in de loods en werd dat altijd wel uitgepraat.

En nu ben je de hele week op de baan om scans te doen?

Zo goed als. Alleen donderdag is het werkdag op de bureau. Dan maken we alle verslagen van onze scans, sturen de rapporten door naar Fluvius. Soms bellen we de mensen waar we geweest zijn nog eens op met extra informatie waar ze nog naar gevraagd hadden.

Verval je op den duur niet in automatismen als je telkens dezelfde scan moet uitvoeren?

Helemaal niet. Ok, je vertrekt natuurlijk telkens van dezelfde vragenlijst, maar elk gesprek is anders. Mensen leven in totaal verschillende omstandigheden, zijn er echt wel of net niet mee bezig. Je komt ook bij mensen met totaal andere achtergronden terecht. Zelf spreek ik ook Nederlands en Frans maar ook Arabisch. Hier bij 3Wplus zijn ze daar natuurlijk blij mee want daardoor kunnen we nu toch bij een hele groep mensen langs gaan die voordien moeilijk bereikbaar waren.

Waar merk je zelf dan grote verschillen op in de gesprekken?

Mensen die eigenaar zijn, daar merk ik vaak dat ze heel blij zijn met wat we komen doen. Bij huurders ligt dat soms iets moeilijker, daar merk je soms dat ze wel blij zijn met ons ‘pakketje’ dat ze krijgen en eigenlijk de rest hen weinig interesseert.

Merk jij dat mensen bezig zijn met de hoge energieprijzen?

Ja! Echt wel. Niet iedereen natuurlijk, maar ik merk dat er echt wel mensen zijn die soms zelf verder gaan dan wat wij kunnen bedenken. Gisteren nog was ik bij iemand op bezoek die echt enorm op zijn watergebruik let. Die man liet water nooit zomaar weglopen. Als hij zijn handen wast, of zelf in de douche, vangt hij het op om dan bijvoorbeeld te gebruiken om het toilet door te spoelen.

Daar kon je zelf misschien nog iets bijleren?

Haha, ja gisteren heb ik bijgeleerd.

Los daarvan, ik heb zelf inderdaad wel veel bijgeleerd door energiesnoeier te worden. Vroeger had ik vaak problemen met mijn verwarmingsketel. Ik liet die ook niet onderhouden zoals het hoort. Dat is nu wel veranderd. Oude, energie verslindende lampen ga je bij mij ook niet meer vinden. En mijn mama heeft meteen ook de hele scan gekregen!