Nieuws

Duurzame partnerships in een wispelturige economie

Gepost op 1 maart 2024

Een ongekende en uitdagende periode tijdens de pandemie gevolgd door woelige economische tijden zette Groep Weerwerk er toe aan hun relaties met klanten en leveranciers te herbekijken. Via een ‘full partnership’ met 6 organisaties en bedrijven willen ze elkaar te versterken, ondersteunen en de klant-leverancier-relatie overstijgen. De full partners zijn motorenbedrijf Anglo Belgian Corporation, Zorggroep Guislain, cosmeticaspeler Isabelle Laurier, zorginstelling Sint-Idesbald, drugshulpverlener De Sleutel en parasolfabrikant Umbrosa.

Een uiterst inspirerend voorbeeld voor de sector, daar zijn we bij HERW!N van overtuigd. Dus belden we met Pieter De Gryse (directeur Groep Weerwerk) om er ons alles over te vertellen.

We zullen starten bij de basis, kan je kort uitleggen wat de partnerships inhouden?

Pieter: De inspiratie komt eigenlijk van de Herw!n safari die we hebben gedaan in Rotterdam enkele jaren geleden. We gingen daar langs bij de ‘Heilige Boontjes’. Zij hadden een soort samenwerking met andere organisaties en ze noemden dat een club, de vrienden van de Heilige Boontjes geloof ik. Een soort netwerk dat ze rond hun initiatief hadden opgezet. Dat heeft ons geïnspireerd om iets gelijkaardigs te gaan doen, aangepast op ons bedrijf.

WeerWerk is vooral een B2B-speler. De bedoeling is om een economische biotoop te creëren waarin we intensieve relaties opzetten met partners. Het idee van deze strategische relaties is om verder te gaan dan alleen klant-leverancier relaties en echt te zoeken naar wederzijdse voordelen. We zoeken samen naar oplossingen voor strategische uitdagingen, zoals de krapte op de arbeidsmarkt. Hoe kunnen we meer doen voor elkaar? Dat is het basisidee van die full partnerships.

Het interessante hieraan is dat het zorgt voor meer veerkracht in uitdagende economische contexten. We willen stabiliteit vinden in de wispelturige economie waar we vandaag rekening mee moeten houden. Ik denk dat zowel wij als onze partners daar naar op zoek zijn. Zo zijn er een aantal zorgpartners die ook worden geconfronteerd met een … overheid die toch bekend staat als wispelturig en die regelmatig de spelregels rond zorg en zorgbudgetten toch fundamenteel verandert.

 

 WeerWerk is vooral een B2B-speler. De bedoeling is om een economische biotoop te creëren waarin we intensieve relaties opzetten met partners.

Drie van de partners situeren zich inderdaad in de zorgsector, maar er is ook een cosmeticaspeler, een parasolfabrikant en een motorenbedrijf. Diversiteit is er zeker. Is er ook een gemeenschappelijke factor?

De samenwerkende organisaties zijn inderdaad heel divers, maar ze delen wel het waardegedreven ondernemen, een maatschappelijke missie. Deze partners willen meer zijn dan een puur commercieel, winstgedreven bedrijf. Het gaat om inclusieve economie en maatschappelijke betrokkenheid. Dat is de rode draad in onze samenwerkingen. En hoe we dat kunnen realiseren binnen een rendabel kader.

Wat moeten we ons concreet voorstellen bij de wederzijdse dienstverlening?

WeerWerk is vooral een operationele partner. Enkele diensten die wij aanbieden zijn groenonderhoud, renovatie, logistieke ondersteuning en operationele hulp. Maar we bieden ook HR-advies en opleiding aan via onze HR-poot Weerkracht.

Omgekeerd bekijken wij ook welke diensten zij aan ons kunnen leveren. Dat gaat over bepaalde expertise die zij in huis hebben en die wij kunnen gebruiken. Als het gaat over de zorgpartners denk ik aan de expertise rond profielen van de cliënten en patiënten waar zij mee werken.

Als het gaat om de profit spelers, hebben zij bijvoorbeeld ingenieurs in dienst waar wij deze niet hebben. Dus kijken we hoe we bepaalde operationele vraagstukken met hun hulp kunnen oplossen.

Maar het partnership is natuurlijk meer dan die wederzijdse dienstverlening. We ontmoeten elkaar twee keer per jaar op managementniveau om strategische uitdagingen aan te pakken, zoals de krapte op de arbeidsmarkt, en om oplossingen te bedenken.

 

 Het zijn ook organisaties die ons soms al heel lang kennen en die de relatie graag vertaald zagen in een duidelijker kader.

Even terug naar de start. De safari in Rotterdam, waar je inspiratie hebt opgedaan, als ik me niet vergis was dat al in 2019?

Ja, dat klopt, da’s alweer vijf jaar geleden. De totstandkoming lag al langer in de schuif, maar toen in 2021 de oproep kwam van Vlaanderen rond strategische transformatie, zagen we onze kans schoon om er mee aan de slag te gaan.

Hoe is het dan tot stand gekomen? Zijn jullie naar die organisaties getrokken met dit idee of is het een gemeenschappelijk project dat is opgestart?

Het concept is door ons bedacht en aan een aantal organisaties waarmee we al samen werkten aangeboden. We hebben met elke organisatie wel gesprekken gehad om alles uit te werken, maar ook zij zagen er duidelijk de meerwaarde van in.

Het zijn ook organisaties die ons soms al heel lang kennen en die de relatie ook wel graag vertaald zagen in een duidelijker kader.

Zijn er ook organisaties die pas op de radar zijn gekomen wanneer jullie hiermee van start gingen?

Niet zo direct. Al is AngloBelgian Corporation (de motorenbouwer) wel eerder een recente relatie die pas vanaf 2021, 2022 op gang gekomen is. We waren bij hen puur als leverancier opgestart en voelden meteen dat het goed zat op vlak van visie, waardegedreven ondernemen, … dus was de volgende stap een logisch gevolg.

Is het de bedoeling om dit nog verder uit te rollen en naar andere partners uit te kijken?

In eerste instantie willen we zien dat dit solide wordt. De eerstkomende jaren gaan we het toch bij deze zes partnerships houden om de basis te versterken. Op termijn kan dat zeker nog uitbreiden, al is het niet de bedoeling om dit massaal te doen. De bedoeling is toch dat zo’n full partnership een intense relatie is waar we de nodige prioriteit aan geven. Dat kan je ook niet doen met twintig partners.

 

 Je moet het niet doen puur voor de marketing, de PR en omdat het mooi staat op de website.

Het is misschien een binnenkopper, maar zou je dit soort samenwerking ook aanraden aan andere sociale ondernemers? Of misschien een betere vraag, welk advies geef je hen dan mee?

Uiteraard raad ik dat aan!

Alleszins als het relevant is voor je organisatie. Je moet echt wel een beetje in een B2B setting opereren natuurlijk. Als je voornaamste klantenrelatie er één is met individuele consumenten, dan is het een ander verhaal. Maar voor zij die vooral B2B werken, kan het heel interessant zijn.

De voordelen heb ik wel voldoende geschetst, rond veerkracht, robuustheid, gedeelde expertise, … Ik denk dat het vooral moet starten vanuit de ‘why?’. Dat is misschien in de eerste plaats het functionele voordeel, maar zeker ook de waardegedrevenheid die gedeeld moet worden. Dit kan je niet gaan doen met spelers die naar jou als sociale onderneming kijken als een leverancier die goedkope oplossingen aanbiedt. Er moet respect zijn naar de medewerkers toe en een zekere affiniteit met hun leefwereld. Maar als dat aanwezig is, denk ik zeker dat het de moeite loont qua input-output om zo’n intense samenwerking te realiseren.

Je moet het niet doen puur voor de marketing, de PR en omdat het mooi staat op de website. Er moet een echte intrinsieke motivatie zijn, om dat partnerschap een reële invulling te geven. Het is meer dan uitpakken met wat logo’s op je website.

De aandacht voor de relaties tussen de sociale en de reguliere economie groeit. Wij zijn ook heel erg verbonden met de reguliere economie en dan is het wel mooi als je daarbinnen kan werken met bedrijven die waardegedreven zijn. Dat is niet bij alle klanten mogelijk, en dat hoeft ook niet, maar de klanten die wél waardegedreven naar die samenwerking kijken, daarvoor wil je wel iets extra doen hé.

Groep Weerwerk bouwde dit unieke en innovatieve idee uit met de steun van het departement Werk en Sociale economie van de Vlaamse overheid.