H! Agenda

Workshop: Product business case – van productidee tot vermarkten van een product – Gent

Gepost op 22 januari 2024

Ieder maatwerkbedrijf innoveert op permanente basis. Vanuit die innovatie, of vanuit bestaande producten, duiken er regelmatig opportuniteiten op. Kaderen de nieuwe opportuniteiten in een langetermijnvisie? Prima!

Dan is nu het moment aangebroken om een meer gedetailleerde product businesscase op te maken. Als maatwerkbedrijf en sociaal circulair ondernemer weeg je deze case vervolgens af tegenover de sociale meerwaarde.

Je moet ingelogd zijn om in te schrijven. Is je organisatie lid? Maak hier je login aan. Ben je nog geen lid? Vraag hier om lid te worden.

Programma

Tijdens het opstellen van de product businesscase vertrekken we vanuit de volgende vragen:

 

  • Wat zijn de technische en menselijke mogelijkheden van het maatwerkbedrijf?
  • Wat is de marktcontext? Wat is de USP?
  • Zit de meerwaarde van het product vooral in het financiële, het menselijke of de marketing, of
    een combinatie? Kunnen we dit in indicatoren uitdrukken?
  • Wat is dus de investering en potentiële opbrengst?

 

 

De deelnemers werken in groepjes aan een productidee. Dat kan een fictief product zijn, of een echt productidee van één van de deelnemers. Ieder groepje werkt een business case uit rond het product, waarbij ze de positionering van het product en vervolgens de marktstrategie bepalen. De verschillende groepjes presenteren op het einde hun businesscase en krijgen hierop feedback.

De doelstelling en resultaten: Het doel van de workshop is om inzichten te verschaffen over het beslissingsproces om een goed idee al dan niet te veranderen in een goed product. We reiken de deelnemers tools aan die ze in hun eigen organisatie kunnen toepassen.
Je hebt na de workshop inzicht in product parameters die belangrijk zijn bij het bepalen van je product én kan ze in je eigen organisatie toepassen.

Volmaakt

De begeleiding is in handen van Volmaakt. Het sociaal designlabel Volmaakt bouwt aan een inclusieve wereld via de kracht van design. Het Gents label verbindt ontwerpers en maatwerkbedrijven, en ontwikkelt, al dan niet in opdracht, sociaal duurzame designproducten.
Valerie Bervoet doet de begeleiding. Valerie is labelmanager bij Volmaakt en heeft meer dan 15 jaar ervaring met de begeleiding van retailers en ontwikkeling van producten. Begeleiding van retailers doet ze vanuit haar bedrijf Aber. Sociale productontwikkeling vanuit het label Volmaakt.

Voor wie?

 

Voor elk H! lid die bezig is met innovatie en product ontwikkeling.
De workshop is beperkt tot 20 deelnemers met een maximum van twee personen per organisatie, en kost €60 excl. per deelnemer.

Praktisch

De workshop gaat door op 19 maart van 13 tot 17u bij Volmaakt, Speldenstraat 1 Gent.

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op onze events mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd – in vorm van foto en/of film – dat nadien via HERW!N-mediakanalen kan worden gebruikt.

  • Annuleren van jouw inschrijving voor een live event kan uitsluitend schriftelijk (per e-mail, via heidi@herwin.be).
  • Annulatie kan kosteloos tot 5 werkdagen voor het evenement plaatsvindt.
  • Annulatie kan kosteloos in geval van ernstige ziekte of ongeval van de deelnemer: je meldt ons dit zo snel mogelijk schriftelijk en vóór de start van het event via e-mail en bezorgt ons de nodige attesten. Het volledige inschrijvingsbedrag wordt, als dit reeds was vereffend, teruggestort. Let wel: ziekte of ongeval waardoor u slechts een deel van de sessies afwezig bent, geeft geen aanleiding tot kosteloze annulatie.
  • Bij afwezigheid zonder verwittiging, wordt een no-showfee van 40,- euro (excl. btw) aangerekend voor catering- en andere kosten. Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen. Gelieve ook deze wijziging door te geven.